torsdag 7 januari 2010

Odd Molly och shopping - lite funderingar

Idag har Odd Molly Licious skrivit ett tänkvärt inlägg om detta med Odd Molly och deras plagg. Sen har Daily Lovin by Odd Molly tänkt vidare och skrivit ytterligare ett tänkvärt inlägg.

Jag har också funderat en hel del på detta, i omgångar. Speciellt sen i höstas när jag började handla Odd Molly ”på riktigt”. Innan dess har jag gillat Odd Molly väldigt länge. Det är inte bara en gång utan hundratals gånger som jag gått i butiker och fingrat på deras plagg. Sen har jag tittat på prislappen och backat undan i rena förskräckelsen. Inte för att jag inte har haft råd, utan för att jag så starkt känt att "så mycket spenderar man inte på kläder".

I november så pratade jag om detta med min man. Han är väldigt rar, omtänksam och den minst dömande personen jag känner och när vi pratar om detta säger han att det är väl inget fel i att handla kläder för sina pengar om det är det man vill. Vi diskuterade länge och väl, jag funderade och sen bestämde jag mig. Jag ska unna mig mollysar för att jag känner mig fin i dem. För att jag älskar detaljerna i plaggen, färgerna, modellerna. Ja, ni fattar hur argumentationen såg ut.

Men sedan det samtalet har jag köpt en hel massa mollysar. Det är som om jag fått för mig att jag minsann ska bygga upp en garderob av mollysar på en säsong. Jo, tjena, det verkar ju klokt. Eller vad tycker ni?

Inläggen av Odd Molly Licious samt Daily Lovin by Odd Molly kom precis i rättan tid. För de startade en ny omgång funderingar hos mig. Är det klokt att spendera så mkt pengar på kläder? Samtidigt som vi, precis som Daily Lovin skriver, tycker att en bilservice är dyr. Det är faktiskt lite galet att jag blivit så fartblind. Så det kanske är dags för någon sorts katharsis. Och övning i tålamod, för det är verkligen inte min starka sida.

Det här habegäret som jag, och vissa av er andra vad jag förstår från era kommentarer, får är galet starkt. Frågan är hur det kan få ett så starkt grepp om oss? Och om det är dags att tämja besten. ;)

Jag har i alla fall här under kvällen bestämt mig för att inte handla mer mollysar nu på ett tag. Först ska jag se till att faktiskt använda alla de jag har i min garderob. För det finns vissa plagg som jag inte ens haft på mig än. Det är ju knäppt att handla mer då, inte sant?

Kanske visar det sig att jag kommer att ha en massa mollysar som inte trivs här och som kan finansiera inköpen från vår- och sommarkollektionen? Vem vet, men ett som är säkert är att de här funderingarna kommer inte att stanna här. Och bra är väl det.

Nu är det sent och dags att krypa i säng så – god natt alla mollytjejer!


6 kommentarer:

  1. Bra skrivet!
    Har kommenterat på saras sida, jag håller helt med dig, det enorma begäret jag kan få efter en molly måste vara stört! Kan nästan ligga sömnlös tills jag fått tag på det, haha!!
    Måste också dra i handbromsen....

    SvaraRadera
  2. Håller med dig, det är sjukt. Var precis som du- tittade på plaggen, svimmade när jag såg prislappen och valde att inte köpa, förrän i våras av ngn anledning...och det är beroendeframkallande uppenbarligen! Det är så lätt att tänka att jag gillar det och det i kommande kollektion och så intalar man sig att man måste ha allt det! Men, fortsätter jag så kommer min garderob att svämma över? Vem behöver typ 7-8 lovely knits t.ex. (har jag inte men som exempel)?
    Ibland tror jag det är jakten efter ett plagg, tillfredsställelsen när man minsann hunnit klicka hem ett av många eftertraktat plagg som man var orolig för att inte "hinna" köpa, som är halva grejen. Älskar mina mollysar, och har så pass många att jag kan njuta av dem ofta. Men behöver jag verkligen en lovely knit till? En 4 continent tunika? En klänning till?
    Låg och tänkte på detta igår innan jag somnade. Hur man tycker om ett plagg, sedan fler färger, fler plagg, hur den del plagg växer med tiden..och just denna hets, nedräkning till släpp osv, gör nog att vi alla inte släpper taget och njuter av de mollysar vi har och struntar i när de nya kommer!
    Det intressanta är ju att många gillar de äldre kollektionerna bättre (bl.a. p.g.a kvaliteten)så varför blir vi så till oss över det nya hela tiden egentligen?? Odd molly har verkligen lyckats med sin marknadsföring iaf....eftersom suget inte släpper!

    Ska verkligen försöka att inte handla mer än det jag verkligen behöver nu till vår och sommar, även om jag vet att det kommer att bli mycket svårt!

    Lång kommentar, men jag hoppas att det är okej!

    SvaraRadera
  3. Håller absolut med dig och har själv kommit på mig själv om att snåla för saker under hundralappen när jag pyntar det ibland 20 dubbla för ett Molly plagg utan att ens tveka. Nu till våren har jag tänkt läääänge & väl över de plagg som jag har valt att köpa. Dock vet jag att det alltid blir något plagg mer, men skall definitivt dra ner på det.

    SvaraRadera
  4. Jag har också lämnat kommentar på Saras blogg.. det är bra att bromsa lite och tänka.

    SvaraRadera
  5. Tack för era fina kommentarer, tjejer! Jag håller med om att det är till att bromsa och tänka. Och sen som Pingla skrev, att spana efter fynd från tidigare kollektioner. Det blir ju mer och mer intressant med tanke på kvalitets- samt kvantitetsaspekten.

    SvaraRadera
  6. Jag är rätt duktig på att rensa och att rannsaka mig själv. Har ett OM-plagg hängt för länge i garderoben utan att ha använts så säljer jag det. Det är för dyra plagg att bara ha hängandes. Dessutom köper jag det mesta på rean och vissa saker kan jag inte motivera ett köp då de är för dyra. Ger hellre 1000-1200 kr för en fin tunika/blus än 700-800 för ett par strumpor.

    SvaraRadera