måndag 8 mars 2010

Måndag = handlingens dag

Sedan diskussionerna igår startade om färgerna i höstens kollektion, val av ny modell, Odd Mollys varumärkesbyggande, breddning av kundgrupp etc. så har jag funderat. Jag är inte på ngt vis klar med mina tankar eller var jag står utan jag funderar så det knakar.

Däremot har jag bestämt mig för att handla - vilket i mitt fall innebar att jag skickade följaden e-post till Odd Mollys HK:

"Hej!

Jag är en trogen kund hos Odd Molly sedan en tid och har funderat mycket på hur Odd Molly funderar kring miljön och då kanske främst kring produktionen, transporterna men i synnerhet kring materialval.

Jag hittar inget om det på hemsidan och funderar om det är så att Odd Molly idag använder t ex ekologiskt odlad bomull i sina plagg eller inte? Kanske är det så att den del av materialen kommer från ekologiska odlingar?

Har ni ngn information kring detta till mig som konsument? Idag är det ju fler och fler företag som kommer med produkter tillverkade av ekologiskt odlade material och det är ngt som jag skulle vara stolt över att även kunna säga om Odd Molly.

Med vänliga hälsningar
Erika "

Jag ser framemot att få veta mer om detta.

Observera att jag inte frågar om arbetsförhållandena på de fabriker som Odd Molly använder sig av. De ska granskas årligen av Fair Wear Foundation som Odd Molly är medlem av sedan juni 2009. Eftersom de inte varit medlemmar längre än ett år så finns det idag ingen publicerad rapport kring inspektionerna, men det kommer nog så småningom. Rapporterna går sedan att hitta på Fair Wear Foundations hemsida.

Dessutom har Katinka har skrivit ett inlägg om denna diskussion idag inne hos sig - läs HÄR.

1 kommentar:

  1. Vad kul att du gjorde slag i sak! Ska bli kul att höra vad de svarar! Håller helt med dig i dina funderingar!

    Kul att du gillade koftan! Ska bli kul att se den på dig!

    Kram

    SvaraRadera