söndag 7 mars 2010

När är det nog? - Odd Molly Fall 2010

UPPDATERAT LÄNGST NER MED NYTT INLÄGG!

Vaknade här på morgonen o tänkte ta mig en snabb surfrunda med en god kopp te. Hamnar inne hos underbara Sannibus som skrivit ett inlägg om Odd Molly Fall 2010 och visar fler bilder. Ni kan se det inlägget HÄR.

Jag började skriva en kommentar inne hos henne om hur jag tänker kring byte av modell, riktig päls och funderingar kring vart Odd Molly är på väg, men insåg att det var nog snarare ett inlägg. So here goes:

Hmm, jag är lite förvånad. Att knyta Helena Christensen till sitt märke såg jag som ett genidrag. En naturligt vacker kvinna i sina bästa år som kan locka kvinnor i alla åldrar. Och jag tror att Helena lyckades locka till sig kunder, köpstarka kunder med stadig inkomst där en stor del kan läggas på Odd Molly-kläder - varje månad! År efter år.

Daisy Love däremot känns som en dagslända och står inte alls för det som Odd Molly är för mig: en stark, självständig, vacker kvinna som trivs med livet och gärna uttrycker det genom fina kvalitetsplagg som sticker ut.

Om det är så att det dessutom är riktig päls på plaggen så ska jag ta mig en allvarlig funderar på om jag ska fundera på en köpbojkott á la Oddmollylicious Sara, fast för höstkollektionen. Jag gillar INTE att man har riktig päls på sina plagg.

Odd Molly hade kunnat välja en annan väg, en mer tidsenlig väg som passar i 2000-talet där de t ex satsat på att alla plagg produceras i ekologiskt odlade material, kanske till och med egna fabriker där man garanterar en värdig och bra arbetsmiljö för de anställda och så vidare. Det hade varit det naturliga steget för mig. Att ta ansvar för allt det runt produktionen av plaggen när man vuxit sig så pass stor som Odd Molly har under de senaste åren för de har hittills haft en ovanlig lojal kundgrupp som jag tror hade gillat sådana satsningar. Jag hade i alla fall stöttat det med glädje och jag hade kanske till och med kunnat svälja ännu en prishöjning om jag visste att höjningen gick tillbaka till de duktiga sömmerskor som producerar plagget jag bär och till att försöka få mer hållbara material i plaggen som jag bär. Jag hade varit stolt över en sådan utveckling!

Men nu, riktig päls, en modell som inte tilltalar den starka kundgruppen (snarare kanske alienerar den), inget tänk kring miljö och ansvar (i alla fall inte som används i marknadsföringen)... Nej, jag tror att jag ska ta mig en allvarlig funderar på det här.

Hur tänker ni andra? Det vore intressant att höra om ni haft samma funderingar som jag, eller tänkt på det ur en helt annan synvinkel. Skriv gärna en kommentar - jag ser framemot era åsikter!


Uppdaterat 13:17
Efter att ha läst kommentarerna här hos mig och inne hos Sannibus så måste jag göra ett tillägg:

För mig handlar inte funderingarna så mkt kring att plaggen på bilderna på höstkollektionen inte tilltalar mig. Utan det är helheten, att man frångår det som kändes som själen i Odd Molly: den fräscha naturliga tjejen som traskar barfota på stranden.

För mig får OM gärna växa, det har jag inget emot. Men däremot tycker jag att de tappar bort sig själva på vägen. För mig är det HELT OACCEPTABELT med äkta päls. Hur kan man som ett modernt modeföretag ens komma på tanken? Det frångår mitt förstånd. För det är så totalt OTIDSENLIGT!

Att satsa mer på ekologiska material och etiska produktionsmetoder hade varit mer tidsenligt. Och det hade varit mer i linje med vad jag anser vara Odd Mollys själ.
Att satsa på päls, high class fashion o dyrare priser (som dessutom gått hand i hand med kvalitetsbrister) är för mig ett totalt FELSTEG.

Som jag nämnde tidigare så skulle jag gärna betala mer om jag visste att det var mer fairtrade och miljömässigt tänk kring produkterna. Jag har ofta funderat på varför de inte redan har det och har funderat på att fråga HK. Nu kanske jag ska ta tag i det!

Sen funderade jag ett varv till kring det här med att "vår" målgrupp inte är intressant för Odd Molly och jag köper inte riktigt det. Demografiskt så tror jag att vi i stort matchar en stor del kvinnor i USA, ta bara t ex Kalifornien. Där finns det nog underlag för lite mer udda, quirky plagg som är producerade med ett miljötänk. Om andra företag kan ha den inriktningen, varför inte Odd Molly?

Men nu är det ju som det är. Jag får fundera lite på hur jag ska göra inför hösten.

Fortsätt och skriv vad ni tänker - allas tankar är välkomna och intressanta!

16 kommentarer:

  1. Erika jag håller helt med dig! Har funderat på bojkott ända sen jag såg att det var päls på jackorna till hösten. De har tydligen haft päls på vissa plagg tidigare också men nu är det ju på standardjackan a la Nylon Parker coat. Jag använder skinnstövlar och äter kött ibland MEN det är för mig stor skillnad mot att använda päls från tex mink. Det är helt vilda, odomesticerade djur som verkligen inte trivs i små burar och slaktas enbart för sin päls som lätt skulle kunna bytas ut mot fuskpäls.

    Jag skrev ett långt inlägg hos sannibus, håller med dig i allt!

    Som jag skrev hos sannibus tror jag att OM faktiskt inte bryr sig det minsta om vår målgrupp, de är ute efter USA och vill komma upp till en nivå a la Chanel och LV och då är vi helt oviktiga... tyvärr, men så är det "everything counts in large amounts"

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig fullständigt och som du ser av min kommentar hos Sanni Bus så anser jag att man valt HELT fel väg.

    ATT odd molly skulle vilja komma i nivå med LV eller Chanel är bara en dröm....Odd Molly är långt ifrån dessa klassiska märken som står för klassiskt mode (fantastisk kvalite) som aldrig går ur tiden och med en HELT annan prisnivå där Odd Mollys stora kundgrupp skulle hoppa av.....är det den väg man valt är man fasligt nära avgrunden.

    Något annat som oroar mig är den stora försäljningen av aktier som både Holknekt och Karin Jimflelt Ghatan gjort under sista tiden (två nyckelpersoner inom OM)....inget bra tecken....

    Jag om någon kommer att välja en annan väg och i så fall kommer det att finnas en Odd Molly blogg mindre inom en ganska snar framtid....trist men sant.

    SvaraRadera
  3. Dr Molly & OMholic: Jag håller med er om att det känns som om att strävan mot de anrika och världskända kvalitetsmärkerna är en på förhand förlorad kamp. OM kommer ALDRIG att klara av det. Inte om de redan nu har sådana kvalitetsbrister.

    Förmodligen är vi som kundgrupp ointressanta, det har ni nog rätt i, men det som gör mig stark är att jag kan välja att lägga mina dollars på andra märken. Och med tanke på de priser som OM har idag så finns det ett flertal andra märken som är intressanta, och har bättre kvalitet.

    Det är hursomhelst en intressant diskussion och det ska bli intressant att se vad som händer med OMbloggarna framöver.

    SvaraRadera
  4. Du har så rätt och jag håller med dig i det du säger! Jag har ofta själv funderat på varför odd molly inte har valt en ekologisk produktion med ekomaterial, det ligger om något rätt i tiden och är något som jag är beredd att stötta. Jag är dessutom övertygad om att de har möjligheter att börja producera eko så det är för mig obegripligt varför de inte har börjat med det.

    Jag bojkottar i princip de nya kollektionerna och letar istället snygga saker från de äldre kollektionerna. Detta för att jag ofta tycker att det är för dyrt till fullpris, för att jag tycker att de nyare kollektionerna ofta har plagg som faktiskt inte är så "odd molly" (enligt mig), kvalitetsdiskussionen och att det är betydligt mera eko att köpa på andrahandsmarknaden.

    Anna.

    SvaraRadera
  5. Det enda jag reagerar starkt mot är pälsen. Jag tycker det är helt oacceptabelt på alla sätt och vis. Detta står jag för!!

    Angeånde modellen och de kläder som visats känner jag mig inte lika oroad. Jag tror att det med säkerhet kommer att finnas säkra kort och snygga kläder jag vill ha ändå.

    Däremot kan man ana sig till att OM letar nya kundgrupper. Kanske vill de inte att kläderna ska bäras av en 42 årig förskollärare i ödemarken ;0)

    Jag blir full i skratt när jag tänker på det, om inte ska jag bära dem för att reta någon i så fall ;0)

    Jag komemr fortsätta handla deras kläder så länge jag har råd och det ger mig glädje.

    Jag själv triv lika bra i skodda ridtäckbyxor och bylsiga jackan som snygga OM plaggen i garderoben. Mycket i livet blir till det man gör det, så också vilka glasögon man använder när man tittar på deras nya kollektion och modell.

    Nu mot stallet och en ridtur i ödemarken :0) Inte en Molly så långt ögat når!

    ~Livet i byn

    SvaraRadera
  6. Ekte pels kjøper jeg aldri. Jeg håper ikke OM bruker pels på klærne sine, da burde jeg boikotte merket - men det blir vanskelig :)
    Jeg er helt enig i at OM burde være fairttrade-merke. Mest av etiske hensyn, såklart - men også fordi det passer til klærnes stil, og jeg tror det ville føre til øket salg.

    Den nye modellen syns jeg faktisk fungerer fint. Jeg syns hun kler bohemestilen godt. Det er positivt med et nytt ansikt, syns jeg. Variasjon fryder.

    De klærne ffra kommende sesong som er vist, apellerer i liten grad til meg. Det var en mønstret silkekjole, ganske trang i modellen, som jeg syns var lekker. De andre plaggene som er vist, er ikke i min smak. Men det dukker helt sikkert opp andre plagg jeg liker. Dett blir nok litt Odd molly på meg i fremtiden også, tenker jeg.

    Hilsen ingrid

    SvaraRadera
  7. Hej! Tusen Tack för morgonens bästa inlägg! Mitt kaffe intogs med bättre läsning än morgontidningen ;)

    Ja, vad ska jag säga. Jag håller liksom med i vartenda ord du har skrivit ned. Jag länkade direkt till dig samt har bytt adress på min blogg. Det är ett steg för mig att känna mig mer fri från OM på ett sett dvs..min blogg kan hållas levande även om OM skulle försvinna ur min garderob.

    Päls är för mig också helt oacceptabelt. Finns inte mer att säga. Helt oacceptabelt.

    Kram, Sara

    SvaraRadera
  8. Kunde inte sagt det bättre själv! Päls går FET-bort!!! Kommer börja titta på andra märken med bättre tänk synd för O M har ibland mycket färg som är jag medans HunkyDory inte har det...

    SvaraRadera
  9. Hej! både inlägget hos Sannibus och här hos dig är så bra!! Håller med både er två och kommentarerna här ovan i allt. Tycker också det hade varit rätt väg i tidens anda att gå åt mer miljötänk och ekologiska material, helt i min stil! Jag letar också hellre plagg från äldre kollektioner då det känns mer rätt för mig med tanke på miljön, men har även köpt en del nytt denna våren. Blir det en kollektion till hösten som ser ut som de bilder ni lagt ut så kommer då inte jag att handla Odd Molly, tilltalar mig inte det minsta. Tack för ett superbra inlägg! kram

    SvaraRadera
  10. Jag säger bara TÄNK om det vore så väl att de recyclade pälsen, DÅ vore det innovativt och ODD men nu känns det inte roligt =(

    Jag länkar upp till dig och denna intressanta sida av kommande kollektion.

    KRAM

    SvaraRadera
  11. Usch och så sorgligt känner jag :-(
    Odd molly som för mig alltid har stått för den fritänkande kvinnan, lite bohem, naturligt och vackert har gått över mer och mer till glamour, fashion och ett lyxmärke i mängden..
    Päls accepterar jag aldrig!!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  12. Det är tydligt att vi alla tycker att det är NOT OK m päls. Och det är jag glad för!

    Sen är det frågan om ekologiska material och fairtraide: det vore ju en självklar hit och skulle bygga varumärket på ett starkt vis tror jag. Det ger ju BARA pluspoäng, i medier, hos kunder osv.

    Sen är det ju tydligt, som många av er också skriver, att OM riktar sig mot en ny kundgrupp och i det ingår väl den annorlunda styling som Daisy Love har. Inte ngt som jag tycker är snyggt, trist nog. Men vi ska komma ihåg att hon (Daisy) inte kan rå för hur hon är stylad utan hon representerar ju det som OM vill förmedla. Och det är ngt annat än vad vi är vana vid.

    Kanske är det så att jag är en trist bakåtsträvare. Eller lite rädd inför sådant jag inte känner igen. Det kan ju förklara min inställning.

    Men det viktigaste för mig är ändå: varför RIKTIGT päls? Och varför inte ngt miljötänk kring produkterna.

    SvaraRadera
  13. Ja, jag håller ju med dig om det här med päls och det vet du! Jag köper inget med päls och har aldrig gjort det heller.

    Däremot tror jag liksom många andra att det här bara är en bråkdel av kolektionen och det kommer mycket fint. Vi hade en liknande diskussion efter visningen av vårens kollektion i augusti förra året. Och Odd Molly är med i Fair Trade Foundation. De gjorde de ett utskick om när de gick med och det står på deras hemsida.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  14. Nu svarar jag på din kommentar hos mig, inte på inlägget.

    Cupcakes fanns bara i kortärmat i färgerna rosa och purple. Jag köpte stl 3 och det fanns inte många purple kvar men i rosa fanns det några större storlekar.

    SvaraRadera
  15. Jag har nyss varit inne hos sannibus och skrivit men kommenterade mest bilderna hon visade och inte hela konceptet. Ska surfa in o kolla bilderna hos DeepFling o fundera lite. i'll be back!

    kram

    SvaraRadera
  16. Katinka: Tack för infon om Fair Trade Organization. Jag ska kolla upp det!

    Linaplina: Tack, en i rosa skulle göra sig i min samling. :)

    Evalena: Låter bra det!

    SvaraRadera