tisdag 9 mars 2010

Småkrypspanik & förvaring av ull

Bina hade ett intressant inlägg för ett par dagar sen angående sommarförvaring av ullplagg. Jag googlade då "förvaring ull" och snubblade in på Rödceder.se som har produkter i rödcederträolja som tydligen har en doft som de små krypen skyr men en doft som luktar gott för oss människor. Min tanke var då att beställa hem lite sådana produkter sen när det var dags att packa undan vinterkläderna.

Men i söndags när jag dammsög i sovrummet upptäckte jag helt plötsligt ett kryp på en kartong med skor som står på golvet i sovrummet och har stått där sedan vi flyttade in. Fatta vilken PANIK jag fick när jag insåg att det var pälsängrar!!!

Snabbt som attan tog jag bort alla grejer som stått på kartongen och skakade dem över ett vitt lakan. Som tur är trillade inga snuskkryp ner från mina mollyplagg. Sen tog jag tag i att gå igenom kartongen och där hittade jag boven. Ett par sulor i lammull som jag haft i mina stövlar förra vintern. Behöver jag säga att jag kastade ut kartongen, med sulor och att jag sedan inspekterade alla skor med förstoringsglas. Tack och lov så verkade det inte som om de spritt sig utanför kartongen.

Men för att vara på den säkra sidan så har jag idag beställt hem rödcederkulor att lägga i garderoben samt rödcederspray att spraya runt lister o annat i hemmet. Och förhoppningsvis kommer grejerna redan imorgon eftersom Rödceder.se har leverans redan nästa dag. Med på ordern lade jag vakuumpåsarna på bilden så att jag kan få plats med alla koftor. :D

Tips om hur man förebygger skadedjur på Rödceder.se - klicka HÄR
Binas inlägg om sommarförvaring hittar du - klicka HÄR

8 kommentarer:

  1. Usch det kryper över hela kroppen när jag läser om skeddjur i hemmet. Jag har aldrig sett några hos oss och nu vill jag bara hem och skura!

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Rys.. och det värsta är att vem som helst kan råka ut för det. Skönt att de inte skadat något!

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset, har beställt hem lite sånt nu! Har inga skadedjur men vill inte ha några heller *RYYYYS*

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Läskiga små djur det finns! Någon annan i OM-tråden tipsade just om de där röd ceder förut och de verkar bra.

    kram

    SvaraRadera
  5. Usch, hade dem i en lägenhet när jag bodde i Stockholm. Två ulltröjor (dock inte OM) förstörde de! Tack för tipset om röd ceder. Jag håller tummarma att du inte har spridit sig!

    SvaraRadera
  6. har du redan fått in dem i hemmet är de jättesvåra att bli av med, de hittar alltid springor och annat att gömma sig och lägga sina ägg i... Hoppas för din skull att du hittat alla! Hittar du fler så ring anticimex så att de kommer och sprutar i alla vinklar och vrår.

    SvaraRadera
  7. Tror rödceder fått kundtillströmning...för jag har också beställt därifrån nu: kulor och lite dropp och vaccumpåsar...Det sistnämnda mest för var 17 ska jag göra av alla mina ullplagg? Vi är rätt så trångbodda och tänkte att kan jag "suga" ut dem så de blir platta och fina kan de hänga i klädkammaren i källaren (annars skulle jag aldrig hänga ull där....) och något kan få ligga i garderoben...på övre hyllan. Ska bli kul att se om de kan leverera så snabbt som de säger.

    SvaraRadera
  8. Fia: Ja, vi får se. Mitt borde ju komma idag i så fall. Gissa om jag ska spraya o dutta överallt!

    SvaraRadera